Propiziare apprendimenti futuri: il contributo della ricerca cooperativa

Authors

  • Laura Formenti Università degli Studi di Milano Bicocca

DOI:

https://doi.org/10.15160/2038-1034/699

Abstract

The paper develops a reflection on cooperative inquiry as a method to train teachers in the framework of lifelong learning. A systemic, constructivist and autobiographic approach is described with examples from a course, targeted to teachers in Mathematics and Physics. To propitiate lifelong and lifewide learning, for future teachers and their students, means to question and provoke their positioning in relationships, contexts, towards knowledge and subject matters, and to develop a theory about previous learning, professional choices, and how to cope with difficult situations.

Author Biography

Laura Formenti, Università degli Studi di Milano Bicocca

Laura Formenti (Merate, 1961) è Professore associato diPedagogia generale all’Università degli Studi di Milano Bicocca. Ha condotto ricerche con metodi biografici e partecipativi, in diversi ambiti formali e informali della vita adulta, dalla formazione dei professionisti in ambito educativo, sociale e sanitario agli interventi educativi con la famiglia e con le reti territoriali, in situazioni di sofferenza sociale e marginalizzazione. Coordina con Linden West la rete “Life History and Biography in Adult Education” ed è membro del direttivo della European Society for Research in the Education of Adults. Tra le sue pubblicazioni più recenti: Attraversare la cura: relazioni, contesti e pratiche della scrittura di sé, Gardolo (TN), Erickson, 2009; Re-inventare la famiglia, Milano, Apogeo, 2012; Oltre le discipline. Pratiche e significati del fare ricerca con le vite umane, Prefazione a B. Merrill, L. West, Metodi biografici per la ricerca sociale, Milano, Apogeo, 2012.

Published

2022-09-26