Dai CTP ai CPIA: il ruolo della scuola e il senso dell’educazione degli adulti

Authors

  • Matteo Cornacchia Università degli Studi di Trieste

DOI:

https://doi.org/10.15160/2038-1034/698

Abstract

This paper attempts to point out  the common roots that connect the school system with the adult education system. At the base of the networks, in fact, there are the same premises: the European dimension of education, the principle of autonomy, the integration between training systems. Now, however, a new reform act on adult education seems to give priority to the criteria of expense restraint and it will not improve the current structure.

Author Biography

Matteo Cornacchia, Università degli Studi di Trieste

Matteo Cornacchia è Ricercatore confermato di Pedagogia generale e sociale all’Università degli Studi di Trieste, dove insegna Educazione degli adultiPedagogia interculturale. È membro del comitato scientifico della collana editoriale “Condizione adulta e processi formativi” (Milano, Unicopli). Tra le sue recenti pubblicazioni: La formazione dello school management inglese: un contributo per il sistema scolastico italiano (con E. Gobbat, Trieste, EUT, 2012); Scuola e funzione docente nel segno dell’educazione (in M. Cornacchia, E. Madriz (a cura di), Educazione e insegnamento. La testimonianza di una realtà inscindibile, Trieste, EUT, 2013); Adult education in Italy: epistemological and political issues (con E. Marescotti, in V. Prachalias (Ed.), Proceedings of the 8th International Conference on Education, Research and Training Institute of East Aegean, Athens, 2012).

Published

2022-09-26