(Ri)formare la professionalità educativa

Authors

  • Francesca Oggionni

DOI:

https://doi.org/10.15160/2038-1034/1159

Keywords:

professionalità educativa, formazione permanente, riconoscimento, abilitazione

Abstract

The educational professionalism has to deal with the complexity of contemporary society, which requires a multidimensional approach to individual and collective needs.The dichotomy between social and health education, implied by the current double-track learning and training academic system, shows its limits in the introduction of a disparity in social acknowledgment – mainly due to a lack in legislation, that qualifies as “enabling degree” only the one related to health professions – which is likely to reduce the guarantees of citizenship rights, besides going on weakening the educational professionalism itself.An integrated model of lifelong learning comes out as a strategy in seeking a convergence between the two profiles, placing them in an organic project aimed to create generative connections between theoretical and experiential knowledge, transversal and specific, pedagogical and organizational skills, through which strengthen the value of educational social work.

Author Biography

Francesca Oggionni

Francesca Oggionni (Treviglio, 1976), dottore di ricerca in Scienze della Formazione e della Comunicazione, è assegnista di ricerca presso il Dipartimento di Scienze Umane per la Formazione “R. Massa” dell’Università degli Studi di Milano-Bicocca, dove collabora con la cattedra di Pedagogia generale. È inoltre supervisore pedagogico delle attività di tirocinio degli studenti del Corso di studi in Scienze dell’educazione. I suoi studi hanno come oggetto la figura professionale, gli ambiti d’intervento e la formazione delle educatrici e degli educatori. Autrice di articoli e saggi in riviste e opere collettanee, ha pubblicato La supervisione pedagogica (Milano, FrancoAngeli, 2013) e Il profilo dell’educatore. Formazione e ambiti di intervento (Roma, Carocci, 2014).

Published

2022-09-27

Most read articles by the same author(s)