Educazione fisica inclusiva a scuola. Uno studio pilota

Angela Magnanini

Abstract


AbstractThe growing trend of inclusive physical education relies on different traditions amongst the European countries. In Italy it has been following the legislation on educational inclusion since the 1970s. Students with special educational needs, regardless of their health condition, must participate in physical activities together with all other students. The aim of this study is to carry out a pilot study showing if the regulation on physical education is actually matching with the practice of physical education at school in Italy. During the school year 2019-2020, 50 physical education teachers coming from high schools in Rome have been required to fill in the Lieberman-Brian Inclusion Rating Scale for Physical Education (LIRSPE). The purpose of this rating scale is to evaluate the effort made by teachers to include people with disabilities in a general physical education environment.

 

 

RiassuntoLa parabola dell'educazione fisica inclusiva segue itinerari differenti nei Paesi europei. In Italia, gli studenti con bisogni educativi speciali, indipendentemente dalle loro condizioni di salute, partecipano alle attività fisiche e sportive insieme a tutti gli altri (in continuità con le scelte inclusive legislative adottate fin dagli anni Settanta). L'obiettivo di questo saggio è presentare i risultati di uno studio pilota teso a evidenziare la eventuale “dimensione” inclusiva dell’educazione fisica nella scuola. Attraverso un campionamento a valanga, sono stati individuati 50 insegnanti di educazione fisica delle scuole secondarie di primo grado di Roma, ai quali è stata somministrata la Lieberman-Brian Inclusion Rating Scale for Physical Education (LIRSPE) nell'anno scolastico 2019-2020. Lo scopo della Scala è quello di valutare lo sforzo compiuto dagli insegnanti per includere gli studenti con difficoltà in un contesto di educazione fisica generale.

 

 

Keywordsphysical education, teacher, inclusive school, Lirpse Scale, special normality

 

Parole chiaveeducazione fisica, insegnante, scuola inclusiva, Scala Lirpse, speciale normalità

 


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2353

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Licenza Creative Commons
Quest' opera è distribuita con licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia.