Social network, scuole e famiglie: una revisione della letteratura scientifica

Rosa Cera

Abstract


AbstractThis literature review general aim to investigate the methodological aspects in 43 articles in investigating the relationship between school, family, adolescents and social network (S/N); while specific aim to highlight the role of the family in educating to a safe use of the S/N, through the analysis of the 12 articles published from January 2013 to March 2017. Several data bases were queried: ERIC, Scopus, Web of Science, using as keywords “privacy social networking school families” and “privacy social networking in Italy”. On 3.043 articles, 43 were analyzed and 12 were revised because directly related to the specific aim of this research. Data were gathered using as analysis criteria: the type of research, the subjects/objects of the research and its issues. The 12 reviewed articles demonstrate the importance of a mediation role of families. The family is responsible, like the school, in educating on digital literacy. Moreover, the authors recommend an active mediation, based on explaining and sharing with the teenagers the risks involved in S/N.

 

Riassunto L’obiettivo generale di questa revisione della letteratura scientifica è quello di rilevare gli aspetti metodologici presenti in 43 articoli in cui si indaga il rapporto tra scuola, famiglia, adolescenti e social network (S/N); mentre l’obiettivo specifico è quello di evidenziare il ruolo della famiglia nell’educare a un utilizzo responsabile dei S/N, attraverso l’analisi degli articoli pubblicati da gennaio 2013 a marzo 2017. Sono stati consultati i database: ERIC, Scopus, Web of Science, utilizzando come parole chiave privacy social networking school families; privacy social networking in Italy. Su un numero totale di 3.043 articoli, ne sono stati analizzati 43 e tra questi ne sono stati revisionati 12 in quanto attinenti all’obiettivo specifico di questa ricerca. I dati sono stati raccolti utilizzando come criteri di analisi: il tipo di ricerca, i soggetti/oggetti della ricerca e le sue tematiche. I 12 articoli revisionati dimostrano l’importanza del ruolo di mediazione della famiglia. La famiglia è responsabile, insieme alla scuola, nell’educare all’alfabetizzazione digitale. Comunque, gli autori raccomandano una mediazione attiva, basata sulla condivisione e spiegazione ai ragazzi dei rischi presenti nei S/N.

 

Keywords – social networking, school, families, privacy, mediation

 

Parole chiave – social networking, scuola, famiglie, privacy, mediazione


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/1445

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.