Contenuti digitali e pratica di insegnamento. Lo studio di caso di un repository di scuola superiore di II grado

Laura Sara Agrati

Abstract


AbstractTechnological resources offer indisputable opportunities to teachers who want to renew the contents and strategies of their teaching and provide students’ active learning processes. An example for everyone is the thematic repository of digital educational content that can be used with active methodologies such as flipped classroom and inquiry-based learning (Bergmann & Sams, 2012; Strayer, 2012; Huang & Chiu, 2015). As suggested by the descriptive model of Technological Pedagogical Content Knowledge – TPCK (Harris, Mishra, & Koehler, 2009; Koehler, Mishra, & Yahya, 2007), all this requires the teacher to rethink the relationship with his knowledge and students themselves (Charlot, 1997, Vincent & Carnus, 2015) as well as a new type of knowledge that specifically deals with the choice and use of digital content, their re-elaboration and protection from the legal point of view. The contribution, retrieving the reflections from the TPCK model, calls for a discussion on the type of technological knowledge required today to the teacher for a ‘wise use’ (Jenkins, 2010, Rivoltella, 2013) – but also an effective and ‘legal’ – of digital resources. Through a case study – based on the analysis of a thematic repository in use in a High School of Bari province – will be highlighted, in their didactic implications, aspects such as the computer security, the intellectual property of digital resources by teachers and by others, the access/use by students.

 

RiassuntoLe risorse tecnologiche rappresentano un’indiscussa opportunità per i docenti che vogliono rinnovare i contenuti e le strategie del proprio insegnamento e favorire processi attivi di apprendimento da parte degli studenti. Un esempio per tutti è rappresentato dai repository tematici dei contenuti didattici digitali utilizzabili con le metodologie attive come flipped classroom e inquiry-based learning (Bergmann & Sams, 2012; Strayer, 2012; Huang & Chiu, 2015). Come suggerisce il modello descrittivo del Technological Pedagogical Content Knowledge – TPCK (Harris, Mishra, & Koehler, 2009; Koehler, Mishra, & Yahya, 2007), tutto questo richiede, da parte del docente, un ripensamento del rapporto col proprio sapere e con gli stessi studenti (Charlot, 1997; Vincent & Carnus, 2015) nonché un nuovo tipo di conoscenza che riguarda, nello specifico, la scelta e l’utilizzo dei contenuti digitali, la loro rielaborazione nonché la tutela dal punto di vista legale. Il contributo, recuperando le riflessioni provenienti dal modello TPCK, invita a discutere sul tipo di conoscenza tecnologica richiesta oggi all’insegnante per un utilizzo ‘saggio’ (Jenkins, 2010; Rivoltella, 2013) – ma anche efficace e ‘legale’ – delle risorse digitali. Attraverso uno studio di caso – l’analisi di un repository tematico in uso presso un liceo scientifico della provincia di Bari – verranno richiamati, nelle loro implicazioni didattiche, aspetti come la sicurezza informatica, la proprietà intellettuale delle risorse digitali da parte di insegnanti e di terzi, l’accesso/utilizzo da parte degli studenti.

 

Keywords –TPCK, digital contents, intellectual property rights, case-study

 

Parole chiave – TPCK, contenuti digitali, proprietà intellettuale, studio di caso

 


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DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/1428

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