Tecnologie Didattiche e Animatori Digitali: uno studio sulle priorità formative in un'ottica di qualità

Authors

  • Andrea Mangiatordi
  • Valeria Carubelli

DOI:

https://doi.org/10.15160/2038-1034/1167

Keywords:

educational technology, dissemination, system quality, teacher training

Abstract

Since the end of 2015 the Italian school system has been enriched by the introduction of a national plan aiming at the development of initiatives based on digital technologies in all the schools of the country. One of its first results is the appearance of a new role that a teacher can assume in his/her school: its main responsibilities are towards the creation of events and environments where the school personnel, as well as students and families, can learn about technology and its implications in learning. This article offers a view on the quality requirements and priorities of a system where technology still has to be accepted and introduced into daily activities by a large part of the teaching personnel.

Author Biographies

Andrea Mangiatordi

Andrea Mangiatordi (Ponte San Pietro, 1982) è assegnista di ricerca presso il Dipartimento di Scienze Umane per la Formazione “Riccardo Massa” dell’Università degli Studi di Milano Bicocca, dove collabora con le cattedre di Pedagogia Speciale e Teorie e Tecniche dei Nuovi Media. I suoi interessi di ricerca riguardano principalmente le tecnologie digitali e il web, con particolare interesse verso l’accessibilità per persone con disabilità e disturbi specifici dell’apprendimento, prevalentemente all’interno di contesti di apprendimento.

Valeria Carubelli

Valeria Carubelli (Giussano, 1991) è laureanda in Scienze della Formazione Primaria presso il Dipartimento di Scienze Umane per la Formazione “Riccardo Massa” dell’Università degli Studi di Milano Bicocca, con un progetto di tesi sul tema dell’adozione delle tecnologie digitali da parte dei docenti della scuola primaria. Da tre anni lavora come docente supplente nella scuola dell’infanzia e nella primaria, ove si è interessata in particolare all’uso delle tecnologie didattiche, soprattutto in ottica inclusiva.

Published

2016-03-23