Introduzione al numero monografico. Scuola e Lifelong Learning: un tema non nuovo… ovvero un tema sempre nuovo

Authors

  • Elena Marescotti Università degli Studi di Ferrara

DOI:

https://doi.org/10.15160/2038-1034/693

Abstract

This paper presents the special issue, justifying the relevance of the nexus school/lifelong learning for educational theory and practice. The articles, as a whole, provide a argued and critical problematization of the theme, leading to a re-definition of school’s identity and action and  solicit to bring many different learning experiences in a unitarian meaning of education. In this perspective, geared to continuity / discontinuity, school quality appears as a crucial element to ensure that lifelong learning is also, and above all, lifelong education.

Author Biography

Elena Marescotti, Università degli Studi di Ferrara

Elena Marescotti (Argenta, 1974) è Ricercatrice confermata di Pedagogia generale e sociale e docente di Educazione degli adulti all’Uni­versità degli Studi di Ferrara. I suoi principali ambiti di ricerca (educazione degli adulti, educazione/politica, professionalità docente, identità della scuola, educazione ambientale)  sono riconducibili alla fondazione e alla legittimazione di una Scienza dell’educazione. Tra le sue pubblicazioni più recenti: …e venne il 1859. Personaggi ed eventi tra educazione e politica (a cura di, con D. Lombello), Lecce, Pensa Multimedia, 2010; Ap­pun­tamenti con l’educazione. Processi formativi, scuola e politica nella stampa periodica (a cura di, con N. S. Barbieri), Padova, Cleup, 2011; Educazione degli adulti. Identità e sfide, Milano, Unicopli, 2012.

Published

2022-09-26