Da un'idea di infanzia all'educatore della prima infanzia: percorsi, riflessioni e prospettive

Authors

  • Elisabetta Madriz

DOI:

https://doi.org/10.15160/2038-1034/1162

Keywords:

early childhood educator, early childhood services, idea of childhood

Abstract

This paper is meant to reflect upon the early childhood educator, starting from the idea of childhood itself, matured – not without difficulties – in the course of time to a cultural level. Early childhood services are the most recent newborn on the national territory and still suffer from a limited legislation, unable to follow the changes regarding the whole environment of welfare. In this framework and paying attention to the forthcoming socio-cultural scenarios, this essay aims at outlining the specific vocational figure of the early childhood educator, both at a theoretical and practical level.

Author Biography

Elisabetta Madriz

Elisabetta Madriz (Gorizia, 1973) è docente a contratto di Pedagogia generale presso l’Università degli Studi di Trieste (dove è tutor di tirocinio del Corso di Laurea in Scienze dell’educazione), di Pedagogia dell’infanzia presso l’Università di Verona e di Pedagogia della famiglia presso l’Università di Pola (Croazia). Tra i suoi interessi di ricerca si annoverano il ruolo delle figure educative, professionali e non, e i nuovi scenari formativi. Tra le sue più recenti pubblicazioni: Prendere forma per dare forma. L’azione educativa professionale (Roma, Armando, 2011); Le responsabilità smarrite. Crisi e assenze delle figure adulte (Milano, Unicopli,2015, in coll. con M. Cornacchia).

Published

2016-03-23