Dai classici all'epistemologia: si può insegnare l'educazione?

Authors

  • Luciana Bellatalla

DOI:

https://doi.org/10.15160/2038-1034/1156

Keywords:

education, history of education, virtue, teaching activity

Abstract

This paper takes into account four different meanings of the word “Education”: education as ethical training; education as manner; education as a process og growth and individual improvement; education as concept. To deal with this themes the author refers to different sources: philosophy, handbooks or popular literature, educational works and finally epistemological contributions. The answer to the title is negative for the first three points: in these case, as a matter of fact, virtues and manners are generally imposed to individuals and social groups by hegemonic culture in different contexts and periods. Education may be taught only if it is defined as a specific object of a specific kind of knowledge: this happens in every science and for every scientific concept. Unfortunately, educational epistemology suffers, in Italy, from school organization, handbooks structure, a reduced initial teachers’ training and, finally and above all, school politics.

Author Biography

Luciana Bellatalla

Luciana Bellatalla (Pisa, 1949), già Professore ordinario di Storia della Pedagogia e docente di Storia della scuola e dell’educazione all’Università degli Studi di Ferrara, è attualmente membro dei Consigli Direttivi della SPECIES, della SPES e del CIRSE (Centro Italiano per la Ricerca Storico Educativa). Le sue principali linee di ricerca riguardano il pragmatismo americano, con particolare riguardo a John Dewey, la relazione tra epistemologia e storiografia pedagogica ed il tema della narratività. Tra le sue pubblicazioni più recenti: Scuola secondaria. Struttura e sa­peri (Trento, Erickson, 2010); Quale identità per la storia dell’educazione? (a cura di, in “Annali online della Didattica e della Formazione Docente”, 6/2013); Isocrate ov­vero l’educazione innanzitutto (con G. Genovesi, Roma, Anicia, 2013); La Narra­tiva colorata. Il romanzo popolare e l’educazione (Milano, FrancoAngeli, 2015); La Grande Guerra. L’educazione in trappola (con G. Genovesi, Roma, Aracne, 2015).

Published

2022-10-03