La didattica della matematica a distanza ai tempi del Covid-19 e la sua interazione con l’identità docente

Federica Ferretti, Agnese Del Zozzo, George Santi

Abstract


Abstract – The paper analyses how the experience of distance learning, caused by the pandemic of Covid-19, interacted with the identity of the mathematics teachers involved in our research. Using the theoretical lens of Radford’s Theory of Objectification, we investigate the Semiotic Systems of Cultural Meaning of secondary school mathematics teachers. The data collected show that the teachers’ identity, interpreted as processes of subjectification, is strongly determined by the cultural context; two forms of resilience seem to emerge: one, which we define as "sheltered" and which is characterized by the restoration of the "traditional" didactic conditions, and another, which we define as "evolutionary" and which is characterized by embracing the new territory of artifactual thought defined by digital technologies, which opens a new space of action.

 

 

Riassunto – Nel contributo si analizza come l’esperienza della didattica a distanza, determinata dalla pandemia scatenata dal Covid-19, ha interagito con l’identità degli insegnanti di matematica coinvolti nella nostra ricerca. Usando la lente teorica della Teoria dell’Oggettivazione di Radford, indaghiamo i Sistemi Semiotici di Significazione Culturale di insegnanti di matematica di scuola secondaria di secondo grado. I dati raccolti mostrano che l’identità degli insegnanti, interpretata come processi di soggettivazione, è fortemente determinata dal contesto culturale e sembrano delinearsi due forme di resilienza: una, che definiamo “arroccativa” e che è caratterizzata da una sorta di attesa del ripristino delle condizioni didattiche “tradizionali”, ed un’altra, che definiamo “evolutiva” e che è caratterizzata dall’accogliere il nuovo territorio del pensiero artefattuale definito dalle tecnologie digitali che apre un nuovo spazio di azione.

 

Keywords long distance learning, teachers’ identity, theory of objectification, technologies, mathematics education

 

Parole chiave didattica a distanza, identità docente, teoria dell’oggettivazione, tecnologie, didattica della matematica


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2290

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.