Comunicazioni interpersonali e istituzioni nell’idea fichtiana di Bildung

Angela Renzi

Abstract


Abstract The essay looks to analyse the social, political and ethical function of Bildung, from the analysis of some legislative guidelines on contemporary education and teaching to Fichte's approach. The paper continues with his analysis of the present age and, through some suggestions of his philosophy, it looks to underline that in Fichte’s transcendental philosophy it is possible to trace a global and intersubjective tension to change the status quo, because at the hearth of the education and training there are an exercise of freedom and reflection and a moral union of theory and practice. Fichte’s theory of the Bildung integrates community and institutional level of communication and education to an intimate plan of self-determination.

 

Riassunto – Il contributo intende analizzare la funzione sociale, politica ed etica della Bildung, partendo dalla disamina di alcune direttive legislative in merito all’educazione e alla didattica dell’epoca contemporanea per poi analizzare l’approccio di Fichte al tema. Il contributo prosegue con la sua analisi dell’epoca presente e, attraversando alcuni luoghi della sua filosofia, intende sottolineare che nella filosofia trascendentale di Fichte è possibile delineare una tensione globale e intersoggettiva al cambiamento dello status quo, giacché essa pone al centro dell’educazione e della formazione l’esercizio di libertà e riflessione e una unione morale della teoria e della pratica. La teoria della Bildung di Fichte integra il piano comunitario e istituzionale di comunicazione e di formazione e il piano intimo dell’autodeterminazione.

 

Keywords – Self-determination, Interpersonal Communications, Institutions, Education to Became Human, moralische Bildung

 

Parole chiave – Formazione del sé, Comunicazioni interpersonali, Istituzioni, Educazione a divenire uomo, moralische Bildung


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2231

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.