Il tirocinio come metodo per l’alternanza formativa

Andrea Potestio

Abstract


Abstract – The article aims to analyze the meaning of the internship as an educational and training method through a pedagogical analysis of the principle of formative alternation. This principle is based on the constant circularity between experience and thought, theory and practice, work and school and it has the purpose of an integrally developing the potential of every human being. The formative alternation can constitute the theme that allows the realization of internship able to promote the autonomy and the responsibility of each one.

 

Riassunto – L’articolo vuole approfondire il significato del tirocinio come metodo educativo e formativo attraverso un’analisi pedagogica del principio di alternanza formativa. Tale principio si basa sulla costante circolarità tra esperienza e pensiero, pratica e teoria, lavoro e scuola e ha la finalità di sviluppare in modo integrale le potenzialità di ogni essere umano. Proprio l’alternanza formativa può costituire il tema che consente la realizzazione di percorsi di tirocinio capaci di promuovere l’autonomia e la responsabilità di ciascuno.

 

 

Keywords – education, training, internship, method, formative alternation

 

Parole chiave – educazione, formazione, tirocinio, metodo, alternanza formative


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2149

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.