Personalizzare la formazione: un sarto all’Università

Elisabetta Madriz

Abstract


Abstract The complexity of today's social contexts requires educators not only to possess a robust and structured content but above all to be able to access and take advantage of this heritage in a diversified way, but consistent with their professional identity. Since 2016, the Course of Study in Educational Sciences of the University of Trieste has embarked on a path of important change in its internship practices, making use of the methodology of pedagogical supervision, both individually and in groups. Pedagogical supervision is part of an articulation of the training internship based on the triad epistemologically based “teaching-laboratory-training” in which the supervisor works - metaphorically as a "tailor" - to achieve a personalization of education. The result is a development project "sewn on" each apprentice to provide a set of cultural, motivational and reflective tools.

 

Riassunto – La complessità dei contesti sociali odierni richiede agli educatori non solo di possedere un robusto e strutturato bagaglio contenutistico ma soprattutto di poter accedere ed usufruire di questo patrimonio in modo diversificato ma coerente con la propria identità professionale. Dal 2016 il Corso di Studi in Scienze dell’educazione dell’Università di Trieste ha avviato un percorso di importante cambiamento delle proprie pratiche di tirocinio, avvalendosi della metodologia della supervisione pedagogica, sia in forma individuale sia di gruppo. Incastonata in un’articolazione che si basa sulla triade epistemologicamente fondata di insegnamenti-laboratorio-tirocinio il perno della supervisione pedagogica risulta cruciale in quanto consente una reale personalizzazione della formazione, rappresentabile attraverso la metafora di un abito progressivamente “cucito” sullo studente.

Keywords – internship, educational professionalism, pedagogical supervision, epistemological pedagogy, professional habitus

Parole chiave – tirocinio, professionalità educativa, supervisione pedagogica, epistemologia pedagogica, habitus professionale


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2144

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.