Per una scuola efficace. Criticità della didattica per competenze e strategie di miglioramento

Gianluca Consoli, Giordana Szpunar, Patrizia Sposetti

Abstract


AbstractIn this paper we identify some of the main difficulties that affect Italian school system. These difficulties are analyzed at two intertwined levels. The level regarding the international research on education and the European policy decisions inspired to this research. The level regarding the Italian reception of these decisions and the overall configuration of the Italian school system. On the basis of these difficulties, we propose some key operative strategies concerning school organization. Even in the present conditions, the proposed strategies can enhance relevant processes of empowerment. These processes can improve innovative teaching approaches and Italian school efficacy at the same time.

 

Riassunto In questo articolo verranno prima individuate alcune delle principali difficoltà che segnano il sistema scolastico italiano. Tali difficoltà sono analizzate a un doppio livello: al livello della ricerca internazionale in campo educativo e delle decisioni di policy europee che si ispirano a tale ricerca; al livello della ricezione italiana di tali decisioni e della configurazione strutturale del sistema scolastico italiano. Alla luce delle criticità riscontrate verranno proposte alcune strategie operative chiave da implementare al livello dell’organizzazione scolastica che già nelle condizioni presenti possono avviare significativi processi di miglioramento. Tali processi possono allo stesso tempo promuovere approcci didattici innovativi e aumentare l’efficacia della scuola italiana.

 

Keywords – key competences, authentic evaluation, educational strategies, empowerment, efficacy

  

Parole chiave – didattica per competenze, valutazione autentica, strategie didattiche, miglioramento, efficacia


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2135

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.