Formation and development of teachers’ professional competence in Latvia from 1830s to 1930s

Iveta Ķestere

Abstract


Abstract In this paper are described the historical changes relating to teachers’ competences with particular reference to their social relevance. Teacher training became important in the period 1830-1840. Teaching requirements were moral and religious more than cultural and intellectual as far as a teacher (above all if devoted to working classes) had to educate to discipline, social order and religious Christian approach to the world. A teacher had to organize and to lead the local cultural life and adult education of the country, where he/she was working, also facing difficult children. At the beginning of 20th century, thanks to New Education movement, teaching/learning process was activated, more and more women were involved in teacher profession and university was called to train future teachers. Summarizing the development of the teachers’ competence in the 19th and the first third of the 20th century it is evident that the teachers’ skill to teach pupils according to their class belonging, Christian faith and gender gradually lost its significance. The teachers’ competences that were connected with the activization of the teaching/learning process took a stable place in the hierarchy of the public demands. The transition of special education and adult education in the hands of the professionals meant that the competence of comprehensive school teachers in these areas was no longer considered essential.

 

Riassunto In questo contributo vengono osservati i cambiamenti storici che hanno influito sulle competenze professionali degli insegnanti, con una riflessione sulla domanda di gruppi sociali con cui l’insegnante doveva essere capace di lavorare. La professione dell’insegnante fu consolidata insieme alla prima preparazione di insegnanti popolari negli anni 1830-1840. Una grande importanza veniva assegnata alla personalità dell’insegnante, che doveva essere di buona salute fisica e spirituale, ed oltre a ciò un/-a bravo/-a cristiano/-a. Queste qualità da un insegnante popolare si richiedevano più della preparazione culturale, giacché egli doveva educare gli allievi alla morale e alla disciplina, fornendo conoscenze e abilità in modo corrispondente al ceto sociale, al luogo di residenza e al genere dell’allievo. L’insegnante doveva essere in grado di organizzare e dirigere la vita culturale del luogo e l’educazione di adulti, come anche di lavorare con bambini con bisogni speciali. All’inizio del XX secolo la professione dell’insegnante subì l’influenza della nuova pedagogia e della femminilizzazione della professione, mentre l’università fu coinvolta nell’istruzione degli insegnanti. Paragonando le competenze degli insegnanti nel XIX secolo e del primo trentennio del XX secolo diventa chiaro che le competenze degli insegnanti, legate all’attivazione del processo educativo, occupavano un posto stabile nella gerarchia di requisiti della società, mentre l’educazione degli adulti e l’educazione speciale diventarono competenza di specialisti del settore.

 

Keywords – Latvia, to teach, to learn, teacher, teachers training

 

Parole chiave – Lettonia, insegnare, apprendere, insegnante, formazione degli insegnanti


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/1384

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.