Competenza mediale e digitale. Analisi e riflessioni su un costrutto complesso

Damiano Felini

Abstract


AbstractThe search for the knowledge needed to make fruitful use of computer technologies and media languages has led to the development of the theoretical construct of "media and digital competence", which has been differently defined and applied by scholars and practitioners alike. Trying to shed some light on the various ways in which the construct has been elaborated, this article first identifies its roots within six traditions (library science, information science, psychology, economics, education, and sociology). It then focuses on two main versions of the concept – media competence and digital competence – and highlights both their similarities and differences, also referring to two significant recent models found in literature. Finally, on the basis of the previous analysis, the article identifies some theoretical core ideas that lend themselves as useful starting points for pedagogical reflection and contributions.

 

 

RiassuntoLa ricerca dei saperi necessari a utilizzare proficuamente le tecnologie informatiche e i linguaggi mediali ha portato a elaborare il costrutto teorico della “competenza mediale e digitale”, variamente definito dagli studiosi e applicato all’interno di progetti di sperimentazione didattica. Il presente articolo, in primo luogo, prova a fare chiarezza sulle varie modalità di elaborazione di questo costrutto, individuandone le radici all’interno di ben sei tradizioni (biblioteconomia, informatica, psicologia, economia, pedagogia e sociologia). Successivamente, si sofferma sulle due principali sue versioni, quella della competenza mediale e quella della competenza digitale, mettendone in luce le somiglianze e differenze anche a partire da due modelli recenti particolarmente significativi in letteratura. Infine, sulla base dell’analisi condotta, l’articolo individua alcuni nuclei teorici su cui la pedagogia può utilmente riflettere e offrire un contributo.

 

 

Keywords – media competence, digital competence, media education, digital and media literacy, digital citizenship.

 

Parole chiave – competenza mediale, competenza digitale, educazione ai media, alfabetizzazione digitale e mediale, cittadinanza digitale.


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2331

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.