The hikikomori phenomenon in Italy at the time of the pandemic: pedagogical implications

Karin Bagnato

Abstract


Abstract Hikikomori are teenagers who decide to completely isolate themselves in their room for long periods of time by refusing any form of contact with the outside world. This particular manifestation of self-exclusion originates in Japan, but in recent decades it has also been gaining ground in non-Asian countries, including Italy. After familiarizing ourselves with the worrying reality of the hikikomori phenomenon, we will try to read it in light of the recent Covid-19 pandemic. That is, we will try to understand if the pandemic has played a certain role in the onset of the problem, in the increase in cases and in the worsening of those already existing or if the condition of self-exclusion is independent of the pandemic and, consequently, more linked to a close correlation between individual and contextual variables. After outlining the different possible scenarios that can arise from the hikikomori-pandemic relationship, we will try to shed some light on their pedagogical implications in order to grasp valuable information that can help limit the risk of the onset of different and multiple problems.

 

Riassunto Gli hikikomori sono adolescenti che decidono di isolarsi completamente nella loro stanza per lunghi periodi di tempo rifiutando qualsiasi forma di contatto con il mondo esterno. Questa particolare manifestazione di autoreclusione ha origine in Giappone, ma negli ultimi decenni sta prendendo piede anche nei paesi non asiatici, tra cui l’Italia. Dopo aver familiarizzato con la preoccupante realtà del fenomeno hikikomori, si cercherà di leggerla alla luce della recente pandemia da Covid-19. Ovvero, si cercherà di comprendere se la pandemia abbia giocato un ruolo determinate nell’insorgenza della problematica, nell’aumento dei casi e nel peggioramento di quelli già esistenti o se la condizione di autoreclusione sia indipendente dalla pandemia e, di conseguenza, più legata ad una stretta correlazione tra variabili individuali e contestuali. Dopo aver delineato i diversi scenari possibili che possono scaturire dalla relazione hikikomori-pandemia, si cercherà di fare un pò di chiarezza sulle loro implicazioni pedagogiche al fine di cogliere preziose indicazioni che possono aiutare a limitare il rischio di insorgenza di diverse e molteplici problematiche.

 

Keywords – hikikomori, pandemic, new forms of social withdrawal, social support, helping relationship

 

Parole-chiave – hikikomori, pandemia, nuove forme di ritiro sociale, sostegno sociale, relazione d’aiuto


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2329

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.