L’approccio Embodied Cognition based nella formazione docenti. Un modello formativo ricorsivo per le competenze integrate del docente

Paola Damiani, Valeria Minghelli, Cristiana D'Anna, Filippo Gomez Paloma

Abstract


Abstract The current scenario highlights new and complex challenges at a global level; education and training systems are engaged in radical analysis and change/improvement processes that recognize a key-role to the teacher professionalism, organising initial and in-service training courses. In the light of recent dialogue between Neuroscience and Education, the present research proposes a conceptual and methodological approach to teacher training based on the principles of Embodied Cognition Science (ECS), in the pedagogical and didactic field. After a brief analysis of the scientific and cultural framework, the contribute describes the structural principles of the EC based methodological approach aimed at fostering the development and enhancement of integrated skills (disciplinary, personal, transversal skills). The pilot study, which reports a laboratory experience of teacher training by a quali-quantitative analysis, allows to investigate about the educational effectiveness of the present integrated model EC based, analysing its recursive value and the significant experiential-reflective impact in the educational planning and school inclusiveness.

 

Riassunto Lo scenario attuale pone nuove e complesse sfide a livello globale; i sistemi educativi e formativi riconoscono un ruolo-chiave alla professionalità docente, predisponendo percorsi di formazione, iniziale e in servizio. Alla luce del recente dialogo tra Neuroscienze e Educazione, la presente ricerca propone un approccio concettuale e metodologico per la formazione dei docenti fondato sui principi dell’Embodied Cognition Science (ECS) declinati in ambito pedagogico e didattico. Dopo una breve analisi del framework scientifico e culturale di riferimento, il contributo descrive i principi strutturali dell’approccio metodologico ECS based finalizzato allo sviluppo e al potenziamento delle competenze integrate (disciplinari, personali, trasversali). Lo studio pilota consente di indagare a proposito dell’efficacia formativa del modello EC based, studiandone la valenza ricorsiva-formativa e la ricaduta esperienziale-riflessiva nell’ambito della progettualità didattica e dell’inclusività della scuola.

 

Keywords embodied cognition, inclusive lab activities, integrated skills, neuroeducation, teachers’ training

 

Parole chiave – embodied cognition, laboratorio inclusivo, competenze integrate, neuroscienze educative, formazione docenti


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2328

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.