La questione del merito docente

Ilaria Salvadori

Abstract


AbstractIn determining pupils’ educational success, the teacher has increasingly taken on a key role by acting consciously his/her professionalism in terms of expertise that can be recognized and valued. With a view to improving educational systems quality, the Italian Law 107 in 2015 established the award of annual teacher bonuses for the recognition of their merit pay based on the Evaluation Committees’ criteria and set of indicators. Starting from the concept of merit (linked to meritocracy and worthiness) and how it has been implemented by recent legislation, the article shows the criteria for the assignment of bonuses a sample of teachers from Tuscan schools identified, which confirm the idea of merit conveyed by the school regulations and make it also possible to collect some traits of “worthy” teaching professionalism.

 

RiassuntoLa figura dell’insegnante ha assunto sempre più un ruolo centrale nel determinare il successo formativo degli alunni agendo consapevolmente la propria professionalità in termini di una expertise che può essere riconosciuta e valorizzata. Nell’ottica del miglioramento della qualità dei sistemi formativi, la Legge 107 del 2015 ha stabilito l’assegnazione di bonus premiali annuali per il riconoscimento del merito dei docenti sulla base di criteri individuati dai singoli Comitati di valutazione in relazione ad una serie di indicatori. A partire dal concetto di merito (in relazione a meritocrazia e meritorietà) e da come esso sia stato recepito nella recente normativa, il contributo mostra i criteri per l’attribuzione del bonus individuati da un campione di docenti di istituti comprensivi della Toscana che vanno a confermare l’idea di merito veicolata dalla normativa scolastica e consentono infine di rilevare alcuni tratti della professionalità docente “meritevole”.

 

Keywords – teacher merit, meritocracy, teacher appraisal, teacher professional development, expertise

 

Parole chiave – merito docente, meritocrazia, valorizzazione degli insegnanti, sviluppo professionale, expertise

 


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/12294

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.