La competenza: valore e risorsa della persona

Cristina Birbes

Abstract


Abstract The present contribution aims at understanding whether and to what extent competencies can be a resource of and for an individual. The assumption is that they are a value, in themselves and in relation to different cultures. Competence is a complex concept that refers to something deep within subjectivity, involving a multiplicity of contexts. The idea behind it all is that competencies become a resource, once recognized and declined; they “transform” and graft learning and growth processes and accompany the formation of human beings amid reflection, relationship and experience. Competence is configured as a process which, in a plastic way, links people to the world through action. Having competencies or being competent? The two dimensions are not contradictory, but they require to be combined with a virtuous lifelong educational process. The aim of the educational-training system is to design and implement curricular paths which promote critical competencies in those being educated, develop the ability to deal with problems, solicit operational dimensions, give meaning to personal identity and cultural belonging, solicit personal autonomy and creativity, freedom of choice, as well as the assumption of responsibility.

 

 

Riassunto – Il presente contributo si propone di comprendere se e in quale misura le competenze possano configurarsi risorsa della e per la persona. Il presupposto è che esse abbiano, di per sé e in relazione alle diverse culture, valore. Competenza è un concetto complesso che si riferisce a qualcosa che si colloca nel profondo della soggettività, implicando una molteplicità di contesti. L’ipotesi da cui si prendono le mosse è che le competenze diventano risorsa se riconosciute e declinate; “trasformano” e innestano processi di apprendimento e di crescita e accompagnano la formazione dell’uomo tra riflessione, relazione ed esperienza. La competenza si configura come un processo che connette in modo plastico il soggetto al mondo attraverso l’agire. Avere competenze o essere competenti? Le due dimensioni non sono in contraddizione, ma richiedono di essere coniugate in un processo educativo virtuoso lungo tutto l’arco della vita. Il sistema educativo-formativo ha il compito di progettare e realizzare percorsi curricolari che promuovano negli educandi capacità critiche, sviluppino capacità di affrontare problemi, sollecitino dimensioni operative, conferiscano senso all’identità personale e all’appartenenza culturale, sollecitino l’autonomia e la creatività personali, la libertà di scelta e l’assunzione di responsabilità.

 

Keywords – person, competence, resources, knowledge, values

 

Parole chiave – persona, competenza, risorse, saperi, valori

 


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2276

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.