Dal comentario de texto al debate. Strategie per migliorare la comprensione scritta e la produzione orale

Caterina Grata

Abstract


Abstract Reading Literacy (RL), as one of the goals of language learning strategies, is supposed to encourage information literacy, critical thinking and, in all actuality, communication. This article aims at investigating the effect of teaching RL strategies on SFL (Spanish as a Foreign Language) learners in order to improve skills about textual analysis and literature comprehension. The didactic use of foreign literary texts deals with pursuing clear, motivating and challenging objectives for the students: prior knowledge exercises and text organization reveal that teachers can choose between different techniques as questioning, identifying the main ideas, summarizing, for instance. Also gaming has shown serious potential in building successful readers, as well as literary pieces with a captivating theme; escape rooms and breakout games involve pedagogical implications far superior to traditional approaches because they facilitate conversation between peers.

 

RiassuntoLa comprensione del testo, come obiettivo dell’apprendimento di una lingua, dovrebbe incoraggiare l’identificazione delle informazioni, il pensiero critico e, concretamente, la comunicazione. L’articolo si propone di indagare l’effetto dell’insegnamento delle strategie di comprensione sugli studenti di E/Le, al fine di migliorare le capacità di analisi testuale e comprensione della letteratura. L’uso della letteratura in aula persegue obiettivi chiari e motivanti per gli alunni: esercizi sulle conoscenze pregresse e sull’organizzazione del testo rivelano come gli insegnanti possano scegliere tra diverse tecniche, come l’interrogazione, l’identificazione delle idee principali, il riassunto. Anche il gioco ha mostrato un serio potenziale nella costruzione di lettori di successo, insieme a testi dai temi accattivanti; le implicazioni pedagogiche di escape room e giochi di fuga sono infatti di gran lunga superiori agli approcci tradizionali poiché facilitano la conversazione tra pari.

 

Keywords didactics, Spanish literature, reading literacy, gaming, strategies

 

Parole chiave – didattica, letteratura spagnola, comprensione scritta, gioco, strategie


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2272

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.