Io sono un corpo. Politiche e pedagogie della maschilità

Giuseppe Burgio

Abstract


Abstract – Studying men means reading them within the category of patriarchy, analysing it according to the axes of its internal hierarchy, homo-sociality and the command to inter-gender competition. These policies of western masculinities are closely related to the male body, defined through a precise ideology of sports activity and a strict standardisation of sexual intercourses. Thus described, the masculine is shown not as the pure effect of a biological and anatomical injunction (sex), nor as the mere outcome of a socio-cultural construction/constriction (gender), opening spaces to the possibility of future validation of the hypothesis - here suggested - that masculinity is the social product of a complex educational system (formal, non-formal, informal) which is indeed incorporated by individual men, but which can be the object of collective pedagogical criticism.

 

Riassunto Studiare il maschile significa leggerlo all’interno della categoria di patriarcato, analizzandolo secondo gli assi della sua gerarchizzazione interna, dell’omosocialità e dell’ingiunzione alla competizione inter-genere. Tali vere e proprie politiche della maschilità occidentale si danno in stretta relazione col corpo maschile, definito proprio attraverso una precisa ideologia dell’attività sportiva e una puntigliosa normazione valoriale dell’attività sessuale. Così descritto, il maschile si mostra non come puro effetto di un dettato biologico e anatomico (sex), né come mero esito di una costruzione/costrizione socioculturale (gender), aprendo spazi alla possibilità di validazione futura dell’ipotesi – qui suggerita – che il maschile si dia socialmente come prodotto di un complesso sistema educativo (formale, non formale, informale) che viene sì incorporato dai singoli uomini, ma che può essere oggetto di una critica pedagogica collettiva.

 

 

Keywords patriarchy, hierarchy, homo-sociality, competition, training

 

Parole chiave patriarcato, gerarchia, omosocialità, competizione, formazione


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DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2263

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