Bildung e Università. La filosofia classica tedesca nella riflessione pedagogica novecentesca tra Spagna e Stati Uniti

Paolo Scotton

Abstract


Abstract The reform of the University represents a paradigmatic element of the pedagogical reflection within classical German philosophy. This article analyzes the relevance of this issue within the philosophical and pedagogical reflection, paying particular attention to the definition of Bildung in the twentieth century. After defining Humboldt’s reform proposal, in relation to Fichte's anthropological thought on the human mission, the article presents two significant university reform projects, implemented in different contexts, but in close continuity with each other. The first by the Spanish philosopher José Ortega y Gasset, the second by the American Robert Hutchins. Through the analysis of the two proposals, their theoretical bases and political purposes, the article demonstrates the persistence of the legacy of classical German philosophy in the contemporary philosophical and pedagogical reflection on the role of University. A legacy that still substantiates the frequent calls for a university up to the times.

 

Riassunto La riforma dell’Università, della sua struttura e della sua funzione sociale, è un elemento paradigmatico della riflessione pedagogica della filosofia classica tedesca. Il presente articolo analizza la rilevanza di tale questione all’interno della riflessione filosofica e pedagogica, prestando particolare attenzione alla ridefinizione del concetto di Bildung nel corso del XX secolo. Dopo aver definito i contorni della proposta humboldtiana, analizzata in rapporto alla riflessione antropologica di Fichte, si presentano due significativi progetti di riforma universitaria proposti in contesti diversi ma in stretta continuità tra loro. Uno del filosofo spagnolo José Ortega y Gasset, l’altro dell’americano Robert Hutchins. Attraverso l’analisi delle due proposte, delle loro basi teoriche e finalità politiche, l’articolo dimostra la persistenza e l’attualità dell’eredità della filosofia classica tedesca nella riflessione filosofica e pedagogica contemporanea circa la funzione educativa, sociale e politica dell’Università.

 

Keywords Bildung, University, German Philosophy, Ortega y Gasset, Hutchins

 

Parole chiaveBildung, Università, Filosofia classica tedesca, Ortega y Gasset, Hutchins


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2224

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.