Decostruire il Bildungsideal di Pestalozzi

Gianluca Ammannati

Abstract


Abstract We propose a reading of the Pestalozzi’s corpus aimed at demonstrating how this scene of writing, apparently convoluted and confused, is deconstructed in a heterogeneity of metaphysical pedagogical models but also in what overflows them. That “différance” that crosses the texts in the guise of the logic of the supplement, which disarranges the classical antinomies of pedagogy but, at the same time, contributes to the construction of a complex Bildungsideal that seems to function as a text.

 

Riassunto Proponiamo una lettura del corpus pestalozziano volta a dimostrare come questa scena della scrittura, apparentemente involuta e confusa, si riveli decostruita in un’eterogeneità di modelli pedagogici metafisici ma anche in ciò che li deborda, ovvero la “différance” che attraversando i testi, in veste di logica del supplemento, scompagina le antinomie classiche della pedagogia ma, al contempo, contribuisce alla costruzione di un Bildungsideal complesso che funziona come un testo.

 

Keywords – Text Deconstruction, Différance, Bildung, Pestalozzi, Supplement Logic

 

Parole chiave – Decostruzione del testo, différance, Bildung, Pestalozzi, Logica del supplemento


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2215

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.