Apprendere dall’esperienza relazionale nella scuola multiculturale. La “Teacher Relationship Interview” come strumento per la formazione degli insegnanti

Chiara Bove, Valeria Frigerio

Abstract


Abstract This article deals with the theme of teacher-student relationship as a key-educational device in multicultural schools. After a brief discussion on the influences of the teacher-pupil relationship on the learning processes of the students and on in-service training needs, the article focuses on the impact of the “Teacher Relationship Interview” (Pianta, 2001) on teacher’s professionalism through examples drawn from a research conducted in a middle school. The narrative progression of the interview, accompanied by specific questions that elicit a detailed-reconstruction of the two-way dimension of the relationship, opens up interesting methodological perspectives for thinking about the teacher student relationships as a “research and training object”.

 

Riassunto Questo articolo affronta il tema della relazione insegnante-alunno intesa come “dispositivo educativo” centrale nella scuola multiculturale. Dopo alcune considerazioni sul tema della relazione insegnante-alunno rispetto agli esiti scolastici e sulla formazione degli insegnanti, si illustrano le potenzialità formative di uno strumento – la “Teacher Relationship Interview”, introdotto in ambito educativo da R. Pianta – attraverso alcuni esempi emersi da un’esperienza di ricerca-formazione condotta in una scuola secondaria di primo grado. L’andamento narrativo dell’intervista, accompagnato da domande puntuali che sollecitano il ricordo della dimensione bidirezionale della relazione tra situazioni di sintonia e di maggior distacco, apre prospettive metodologiche interessanti per pensare alle relazioni insegnanti-alunni come “oggetto di ricerca e di formazione”.

 

Keywords – teacher-student relationship, multicultural school, teacher’s training, reflexivity method

 

Parole chiave – relazione insegnante-alunno, scuola multiculturale, formazione professionale, riflessività

 


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2137

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.