Children’s literature mirrored by scholarly educational journals

Monika Knaupp

Abstract


Abstract The paper is a quantitative and qualitative analysis of German literary production for young readers in educational review in the period 2000-2010. The Author has used German data-base FIS-Bildung, the first access to academic news in the field of “Bildungsforschung”, obviously also for Literature for children. Thanks to specific passwords – as “Kinderliteratur”, “Jugendliteratur” and “Zeitschriftenartikel” – researchers can obtain a list of articles. The results analyze shows that literature for children’s not an important aspect in the field of educational research, because, generally, the attention to this topic is related  to school practice.

 

Riassunto L’articolo presenta un’analisi quantitativa e qualitativa della produzione letteraria tedesca per giovani lettori nelle riviste pedagogiche dal 2000 al 2010. A tal fine è stata usata la banca dati tedesca FIS-Bildung, il primo accesso all'informazione accademica nel settore della ricerca educativa, anche per quanto attiene l’oggetto di questo approfondimento. Con l’ausilio di specifiche parole chiave – in questo caso “Kinderliteratur”, “Jugendliteratur” e “Zeitschriftenartikel” – è possibile ottenere un elenco degli articoli. L’analisi dei risultati mostra che la letteratura per l’infanzia non è un aspetto importante nel settore della ricerca educativa, perché, generalmente, l’attenzione a questo tema è connessa alla pratica scolastica.

 

Keywords –  literature for children, childhood, education, school, educational journals

 

Parole chiave – letteratura per l’infanzia, infanzia, educazione, scuola, riviste pedagogiche


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/1395

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.