La narrazione come approccio innovativo per la formazione inclusiva del docente: dalle storie di vita al cambiamento professionale

Catia Giaconi, Noemi Del Bianco, Ilaria D'Angelo, Arianna Taddei, Aldo Caldarelli, Simone Aparecida Capellini

Abstract


 

Abstract The article investigates storytelling as an innovative approach to inclusive teacher training, following two directions. The first concerns the power of life stories, which are capable of deepening complex phenomena such as those related to disability. Life stories, in fact, allow the reader to go into the heart of pedagogical issues starting from the narrator's point of view. Thanks to the meet with narratives, teachers in training have the opportunity to mend the plots of different existences, to access a generative space of self-transformation and change for the educational and didactic relationship. The second concerns the value of the narrative for educational practices in initial and lifelong education and the role of autobiographical writing in the process of professionalization and recursive reconstruction of professional identity. To this aim, a format used in training classes for support teachers will be presented.

 

Riassunto L’articolo indaga la narrazione come approccio innovativo per la formazione inclusiva del docente, attraversando essenzialmente due direzioni. La prima relativa al potere delle storie di vita in grado di far immergere nella conoscenza di fenomeni complessi come quelli correlati alle disabilità, scendendo nel cuore delle questioni pedagogiche a partire dal punto degli attori biografici. Grazie all’incontro con le narrazioni gli insegnanti in formazione hanno la possibilità di ricucire le trame delle diverse esistenze, per accedere a uno spazio generativo di trasformazione di sé e della relazione educativa e didattica. La seconda riguarda il valore della narrazione delle pratiche educative nella formazione iniziale e continua e del ruolo della scrittura autobiografica nel processo di professionalizzazione e di ricostruzione ricorsiva dell’identità professionale. Ad esemplificazione, viene presentato un format utilizzato nei percorsi di formazione degli insegnanti per il sostegno.

 

Keywords – training, narrative, inclusion, professional changing, self-advocacy

 

Parole chiave – formazione, narrazione, inclusione, cambiamento professionale, auto-rappresentanza


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2342

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.