Covid-19 e nuove povertà. Esiti informalmente educativi della pandemia

Marialisa Rizzo

Abstract


 

AbstractThe pandemic of Covid-19 brings some new elements on the social scenario. These new elements are invalidating consolidated convictions and interpretations of our daily life. However, the pandemic, sometimes, proposes itself as something that falsely opens new scenarios. In fact, thanks to this emergency situation (expertly exploited), the pre-existent neoliberal social structures seem to obtain legitimacy rather than critics. However, over the time, even before this pandemic, these neoliberal structures have produced a precarious widespread culture, social vulnerability and multiple processes of impoverishment. This essay proposes a pedagogical reading of some of these educational cultural continuities, trying to show the consequences in terms of (singular and collective) learnings which could influence the lives in the territories and that could strength and widely expose to some situations of poverty.

 

RiassuntoLa pandemia di Covid-19 sta portando sulla scena sociale elementi di novità, che stanno invalidando convinzioni e interpretazioni consolidate della nostra vita quotidiana. Tuttavia, si sta proponendo anche come un qualcosa che, in alcuni casi, fintamente sta aprendo nuovi scenari. Sull’onda emergenziale (sapientemente sfruttata), infatti, sembrano trovare legittimazione, piuttosto che critiche, gli assetti economico-sociali neoliberisti preesistenti, che hanno nel tempo prodotto una cultura diffusa precarizzante, favorente, già prima della pandemia, vulnerabilità sociale e processi di impoverimento molteplici. Il saggio propone una lettura pedagogica di alcune di queste continuità culturali educanti, provando a leggerne le conseguenze in termini di apprendimenti (singolari e collettivi), condizionanti le vite nei territori, rafforzanti ed esponenti in maniera diffusa a situazioni di povertà.

 

Keywords – pandemic, new poverties, inequality, neoliberalism, informal education

 

Parole chiave – pandemia, nuove povertà, disuguaglianze, neoliberismo, educazione informale


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2281

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.