Le competenze del tutor di tirocinio nel Corso di Laurea in Scienze dell’educazione e della formazione

Silvio Premoli, Domenico Simeone

Abstract


Abstract –The rethinking of the practitioners’ education at the center of the international debate also involves the world of education and social care. It is increasingly important to build Social Pedagogues education able to develop reflective practitioners, acting as researchers in their educational work, thinking about their own practices, experimenting day by day and, in this way, learning to spread their competences. Since its establishment the degree course in Sciences of Education has been characterized by a strong innovative role and by a professionalizing dimension. Alongside the theoretical disciplines, the degree program provides traineeship activities for students in order to integrate the development of practice skills in the education of future practitioners. If the traineeship becomes a bridge between theoretical frameworks and practical experiences, the traineeship tutor is therefore a professional who knows how to make synthesis and unity between practices and theories.

 

 

Riassunto – Il ripensamento della formazione dei professionisti al centro del dibattito internazionale coinvolge anche il mondo dell’educazione e degli interventi socioeducativi. È sempre più importante che la formazione degli educatori faccia emergere professionisti riflessivi, che sappiano agire come ricercatori nel proprio lavoro educativo, riflettendo sulle proprie pratiche, sperimentando quotidianamente e in questo modo imparando a rendere evidenti le proprie competenze. Fin dalla sua istituzione, il corso di laurea in Scienze dell’educazione si è caratterizzato per la forte carica innovativa e per la dimensione professionalizzante della formazione universitaria. Accanto alle discipline teoriche, il corso di laurea prevede attività di tirocinio per gli studenti al fine di integrare lo sviluppo delle abilità pratiche nell'educazione dei futuri professionisti. Se il tirocinio diventa un ponte tra quadri teorici ed esperienze pratiche, il tutor di tirocinio è quindi un professionista che sa fare sintesi e unità tra pratiche e teorie.

 

Keywords – practice pedagogy, theory-practice dialogue, social pedagogues education

 

Parole chiave – pedagogia pratica, dialogo tra teoria-pratica, formazione dell’educatore sociopedagogico


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2146

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.