Promuovere strategie di valutazione formativa in Matematica con le nuove tecnologie: l’esperienza del progetto FaSMEd

Annalisa Cusi, Francesca Morselli, Cristina Sabena

Abstract


AbstractThis contribution describes a research work within the European project FaSMEd (Improving Progress through Formative Assessment in Science and Mathematics Education) aimed at investigating, through a design-based research approach, the use of technology to foster formative assessment strategies in primary and lower secondary school. The project (2014-2016) was carried out by eight European universities (for Italy, the University of Turin) and one university from South Africa. The theoretical framework refers to formative assessment, with a specific focus on different levels of feedback. By analyzing data from our teaching experiments, we identify strategies employed by the teacher to provide feedback during class discussion and investigate the effect of such strategies on the enactment of formative assessment.

RiassuntoIn questo contributo si presentano e discutono le metodologie didattiche sviluppate attraverso una ricerca design-based sull’utilizzo delle nuove tecnologie per promuovere strategie di valutazione formativa in matematica in classi di scuola primaria e secondaria di primo grado. La ricerca si situa all’interno di un progetto finanziato dall’Unione Europea denominato FaSMEd (Improving Progress through Formative Assessment in Science and Mathematics Education), che nel triennio 2014-2016 ha coinvolto otto Università dell’Unione (per l’Italia l’Università di Torino) e il Sudafrica. Facendo riferimento a un quadro teorico centrato sulle strategie di valutazione formativa e sui diversi livelli di feedback che possono essere forniti durante discussioni di classe su attività matematiche ad alto contenuto argomentativo, proponiamo una classificazione di possibili azioni didattiche dell’insegnante, mettendo in luce gli effetti di tali azioni rispetto all’attivazione di strategie di valutazione formativa.

Parole chiave – matematica, valutazione formativa, strategie di feedback, nuove tecnologie, ruolo dell’insegnante

Keywords – mathematics, formative assessment, feedback strategies, new technologies, role of the teacher


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/1574

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.