Script collaborativi e digital storytelling per l’apprendimento online della Matematica

Giovannina Albano, Filippo Bruni, Umberto Dello Iacono

Abstract


AbstractThis work concerns an e-learning skill-based methodology called M-DIST (Digital Interactive Storytelling in Mathematics) proposed for the learning of mathematics. It consists of a collection of collaborative scripts, which steer roles and actions of the participants in order to promote cognitive, socio-cognitive and metacognitive processes. We refer to a networking of theories as the theoretical framework and use storytelling experience to engage students. The activities use both experiential and discursive approaches, integrating individual and social tasks. According to Vygotsky, the expectation is that, over time, scripts can be internalized through practice and so produce learning. Finally, we analyse and discuss, using functional linguistic tools, the results of a DIST-M ex-perimentation focused on argumentative skills in mathematics.

RiassuntoQuesto lavoro riguarda la proposta di una metodologia per l’apprendimento della matematica in ambiente e-learning, basato sulle competenze, che abbiamo denominato Digital Interactive Storytelling in Mate-matica (DIST-M), che consiste in script collaborativi, finalizzati a gestire e strutturare ruoli e interazioni degli studenti per promuovere processi cognitivi, socio-cognitivi e metacognitivi. Il quadro teorico di riferimento è costruito come networking di teorie e usiamo una esperienza di storytelling per coinvolgere gli studenti. Le attività utilizzano entrambi gli approcci esperienziale e discorsivo, integrando task individuali e sociali. Secondo Vygotskij, l’aspettativa è che, nel tempo, gli script possano essere interiorizzati attraverso la pratica e garantire, in questo modo, l’apprendimento. Infine, analizziamo e discutiamo, utilizzando strumenti della linguistica funzionale, i risultati di una sperimentazione del DIST-M focalizzata sulla competenza argomentativa in matematica.


Keywords – mathematics, collaboration script, storytelling, argumentation, linguistic

Parole chiave – matematica, script collaborativi, storytelling, argomentazione, linguistica


Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/1570

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.